Försäkringsärenden

Erfarna på försäkringsärenden

Vi samarbetar med de flesta stora försäkringsbolag och vet exakt hur processen fungerar.

Smidig hantering från start till mål

Vi guidar dig genom hela ärendet, från första kontakt till färdig reparation.

Spara tusenlappar på rätt väg

Många reparationer som annars blir dyra kan täckas av försäkringen – vi hjälper dig att kolla upp det.

Försäkringsärenden – Vi hjälper dig hela vägen

Har du drabbats av ett motorproblem, växellådsfel eller elfelbilen? kan det vara värt att kontrollera om din bilförsäkring täcker kostnaden. På Parant Bil & Motor i Täby hjälper vi dig att hantera försäkringsärenden – från första kontakt till färdig reparation. Vi har lång erfarenhet och arbetar med de flesta försäkringsbolag på den svenska marknaden. 

När gäller bilförsäkringen?

Har du tecknat halveller helförsäkringbilen ingår ofta en kallad maskinskadeförsäkring. Den gäller vid plötsliga felolika system i bilen länge felet inte berorslitage eller ålder. Hur länge försäkringen gäller varierar, men ett vanligt spann är upp till 8 år eller 12 000 mil. Självrisken styrs oftast av bilens ålder och körsträcka och brukar ligga mellan 3 000 och 8 000 kronor. 

Vanliga försäkringsärenden vi hanterar

Vi hjälper dig med en rad olika typer av försäkringsärenden. Några exempel är: 

  • Havererad motor eller motorkomponenter 
  • Problem med växellåda eller drivlina 
  • Fel på klimatanläggning (A/C) 
  • Elektronikproblem, till exempel belysning eller styrenheter (dock ej glödlampor) 

Däremot omfattas inte alla skador. Vanligtvis täcks inte delar som slits med tiden, till exempel: 

  • Bromsar 
  • Fjädrar 
  • Rostskador 
  • Besiktningsanmärkningar 

Är du osäkervad som gäller? Kontakta oss hjälper vi dig att reda ut vad som kan försäkring. 

Fördelar med att ta det via försäkring

Många bilägare vet inte att deras försäkring kan täcka omfattande skador. Det innebär att du inte behöver stå för hela kostnaden själven trygghet som kan spara tiotusentals kronor. Exempelvis är det vanligt att A/C-fel uppstårsommaren och att motorproblem visar sig under varmare perioder. Många av dessa kan omfattas av försäkringen, vilket vi hjälper dig att kontrollera. 

Att tänka på

En av de stora avgörande faktorerna för ett godkänt försäkringsärende, är servicehistoriken
Om bilen saknar eller har blivit felaktigt servad, kan det nekas av försäkringsbolaget. 
På Parant Bil & Motor har vi tillgång för digital service-registrering direkt hos tillverkaren på samtliga bilmärken, för att kunna säkerställa att vi inte stör bilägarens framtida försäkringsärenden.  

Andra saker att tänka på är: 

  • Handläggningstiderna kan vara längre än vid en vanlig reparation 
  • Det finns ingen garanti för att ärendet godkänns 
  • I vissa fall kan bilen behöva komma in fler gånger under processen 

Kontakta oss – vi hjälper dig med ditt försäkringsärende 

Vi på Parant Bil & Motor har goda rutiner och programstöd för att hantera försäkringsärenden smidigt. Har du frågor eller vill du starta ett ärende? Hör av dig till oss – vi hjälper dig att göra det rätt från början. 

Så går det till – steg för steg

Bilproblem är jobbiga som dom är. Vi vill vara den leverantören som gör din huvudvärk enklare.
Oavsett vad ditt problem är så jobbar vi för att lösa det!

Kontakta oss
Gör en skadeanmälan, ring eller mejla så gör vi en första bedömning.
Första utvärdering
Vi avgör om ditt ärende är rimligt att gå vidare med via försäkring
Inspektion och dokumentation
Vi tar emot bilen för fotografering, kontroll av servicehistorik och teknisk genomgång.
Anmälan till försäkringsbolaget
Antingen gör du anmälan själv eller så hjälper vi dig med det. Det beror på bolaget.
Handläggning och beslut
Försäkringsbolaget granskar ärendet. I vissa fall krävs kompletterande information innan beslut kan tas.

Ett försäkringsärende innebär att du ansöker om att få en bilreparation betald av ditt försäkringsbolag – vanligtvis genom maskinskadeförsäkringen som ingår i halv- eller helförsäkring.

Kontakta oss så hjälper vi dig att bedöma skadan. Vi vet vad som brukar godkännas och vad som normalt sett inte omfattas av försäkringen.

Du skapar ett ärende, ringer eller mejlar oss, och vi gör en första bedömning. Därefter behöver bilen oftast besöka vår verkstad för dokumentation och teknisk kontroll innan vi skickar in ärendet.

Det varierar beroende på försäkringsbolag och ärendets omfattning. Vissa godkänns snabbt, medan andra kräver kompletteringar och längre handläggning.

Ja, i de flesta fall tillkommer en självrisk som bestäms av ditt försäkringsbolag – vanligtvis mellan 3 000 och 8 000 kronor beroende på bilens ålder och miltal.

Rulla till toppen